Bakgrunn
Gausdal Landhandleri kan vise til kontinuerlig vekst, og er i 2016 den som vokser mest i byggevarebransjen. For alle selskaper i vekst, er omstilling og digitalisering viktige temaer. Et kjernespørsmål for mange er om bedriften har ressursene internt, til å møte nye utfordringer, eller om vi bør hente inn ekstern kompetanse for å bli utfordret. Gausdal Landhandleri har gjort begge deler, og har erfart at ekstern input har vært viktig for å være med på veksten videre.
Utfordring
Gausdal Landhandleri har bygd seg opp fra å være en enkel liten krambu til 16 store varehus i Østlandsområdet fra oppstarten i 1937 til i dag. Den årlige omsetningen passerte en milliard i 2015, noe som tydelig understreker at Gausdal Landhandleri har blitt en betydelig aktør innenfor byggevarebransjen de siste tiårene.
Landhandleriet har vært en viktig kunde for oss i Escio. Over nesten femten år har vi vært sparringspartnere, konsulenter og utviklere for løsningene og tjenestene GL tilbyr på nett.
Med vekst kommer det naturlig nye organisasjonelle utfordringer og det har heller ikke vært unntaket for Gausdal Landhandleri. Det som en gang var et tradisjonelt landhandleri har alltid fulgt med i tiden og tilbudt varer og tjenester der kundene er. Med hjelp fra bl.a. oss i Escio har tilbudet blitt digitalisert og flyttet ut på nettet.
Utfordringen de senere årene har vært å konsolidere tjenester fra ulike IT-tilbydere og få en bedre oversikt og struktur i Gausdal Landhandleri sin digitale satsing. Et eksempel er nettløsningen Gaus.no, som henter informasjon fra mange ulike systemer og fletter dette sammen før det presenteres ut til kunden. Det er vanskelig og kostnadskrevende å opprettholde kunnskapen om systemer, forretningsprosesser internt og i tillegg sørge for god samhandling mellom ulike eksterne tilbydere når disse snakker et teknisk språk som er fjernt fra det man er vant til innen byggevare.