Motor Gruppen

Ulike forhandlere - ett utseende!

Komplett plattform for alle bilforhandlere i Motor Gruppen

Bakgrunn

Eierselskapet til de norske bilimportørene av Mitsubishi, Renault og Dacia - Motor Gruppen - ønsket markedsledende, brukervennlige nettsider til sine forhandlere, som skulle gjøre det enklest mulig for bilkjøperen å kjøpe bil og tilhørende utstyr og tjenester på nett.

Utfordring

  • Ivareta "Corporate Identity": Bilimportørene skal forvalte strenge krav til “Corporate Identity” hos svært mange bilforhandlere, hvor noen er eid av morselskapet, og andre er såkalte “frie”, selvstendige bilforhandlere.
  • Markedsledende brukervennlighet: Bilbransjen er, i likhet med mange andre bransjer, under press for bli mer gjennomførte i sin digitalisering og det kjempes om å tilby den beste kundeopplevelse, enten det er i butikk, eller i form av digitale løsninger.
  • Integrasjon mot eksisterende IT-løsninger: For å unngå å måtte vedlikehold informasjon om f.eks. bilmodeller og priser flere steder, var det viktig at løsningen kunne integreres mot eksisterende systemer, bla. Microsoft Dynamics AX
  • Skalèrbart: Fra 1 til 100+ forhandlere på ny plattform på kortest mulig tid

For å utvikle og drifte over 100 uavhengige nettløsninger, måtte man ta utgangspunkt i informasjon man hadde om forhandlere, modellutvalg, ansatte osv. En av hovedutfordringene var å integrere mot eksisterende IT-løsninger og tilby nettside-ansvarlige hos Motor Gruppen en stor grad av kontroll, slik at de kunne lansere nye nettløsninger med minst mulig ekstern hjelp.

Løsning

Det ble rigget en prosjektorganisasjon med representanter fra reklamebyråer, designere, interaksjonsdesigner, produkteksperter fra Mitubishi Motors Norge og Renault Norge, analytikere, utviklere og intern IT-avdeling- ledet av prosjektleder fra Escio.

Den tradisjonelle løsningen med å ta utgangspunkt i et publiseringsverktøy ble vurdert som lite aktuell, fordi slike plattformer ofte legger for mange føringer og tilbyr for mye funksjonalitet som ikke brukes. Løsningen for Motor Gruppen ble å utvikle mikrotjenester uavhengig av hverandre, slik at man har hatt full frihet til å videreutvikle tjenestene, eller erstatte de tjenestene som ikke fungerte godt nok med andre tjenester.

Dobbelt vedlikehold av data er ofte en konsekvens av at IT-systemer ikke kan snakke sammen; de lever i hver sin verden og er ikke bygget for å kommunisere med omverdenen. Ikke bare blir dette dyrt, men det er også ofte en hindring for å lage gode løsninger som har nøyaktig og oppdatert informasjon. I dette prosjektet blir informasjon om bilmodeller, priser og lagerstatus hentet direkte fra interne systemer (Microsoft Dynamics AX m.fl.) og berikes deretter med data fra blant annet Contentful og andre kilder, slik at sluttresultatet til kunden blir riktig.

Løsningen tar utgangspunkt i en oversikt over forhandlere og kombinerer dette med data om aktuelle bilmerker og bilmodeller. Den grunnleggende informasjonen om forhandlere hentes fra interne systemer hos importørene, også informasjon om ansatte, slik at man har full kontroll fra sentralt hold.

Fra det interne salgsstøttesystemet som selgerne bruker, blir bilmerker, modeller, varianter og lagerstatus hentet ut og synkronisert mot nettløsningen. På toppen av dette får nettbutikkansvarlige per merke mulighet til å forbedre tekniske bildata med nødvendig media (bilder, video) og utdypende beskrivelser for å skape en god opplevelse for de besøkende.

Teknisk informasjon:

  • Contentful for vedlikehold og berikelse av innhold
  • Node JS
  • nginx
  • Statisk sidegenerering og utrulling av 100+ selvstendige nettløsninger
  • Leveringstid fra server til klient på en typisk nettside: 15 ms

Resultat

Motor Gruppen har nå en helhetlig og gjennomført løsning som driftes av Motor Gruppen og har nå full kontroll på hvordan bilmerkene presenteres hos forhandlerne..

Informasjon om kampanjer og biler er hele tiden oppdatert og korrekt hos alle forhandlerne. Priser, kampanjer og kontaktpersoner er tilpasset hver enkelt forhandler.

Leveransen

Prosjekt: Motor Gruppen
Tjenester: Digital rådgivning, Arkitektur og utvikling

Høre mer om prosjektet?

Håvard Narvesen

Prosjektleder / seniorutvikler / partner
hn@escio.no
+47 99035053

Litt om kunden

Logoen til Motor Gruppen

Motor Gruppen er importør av Mitsubishi, Renault og Dacia, og tilbyr også salg og service for Opel.

Motor Gruppen

Kartlegging av digital modenhet på nett i norsk bilbransje

Forprosjekt for å kartlegge digital modenhet i det norske bilmarkedet, på oppdrag fra Mitsubishi, Renault og Dacia-importøren, Motor Gruppen.

Les kundehistorien